Není snadné představit si dnešní život bez spolehlivého auta, které nás doveze tam, kam zrovna potřebujeme. Pohodlná jízda do práce, výlety s rodinou nebo obchodní schůzky – vše závisí na funkčním a výkonném motoru. Někdy se ale zdá, že se vůz chová jinak, než jsme zvyklí. Ačkoliv může jít o banální problém, některé příznaky naznačují, že je na vině něco většího. Nejedná se pouze o otázku komfortu, ale i o bezpečnost a životnost vozu. Jak si poradit, když auto netáhne do kopce či začne „stávkovat“?
Náhlá ztráta výkonu motoru: První příznaky
Při jízdě do kopce si můžete všimnout, že auto najednou netáhne, zleniví a zkrátka se mu nechce. Ztráta výkonu motoru může být pozvolná, ale i náhlá. Pokud se k tomu přidají problémy jako cukání motoru při sešlápnutí plynu, může jít o závažnější mechanickou nebo elektronickou závadu.
Diesel nebo benzín: Rozdíly v příznacích
Každý typ motoru má svá specifika a také odlišné příznaky, pokud se něco pokazí. Ať už jde o diesel, nebo benzín, oba druhy pohonu mohou postihnout problémy, které ovlivní výkon vozu a jeho schopnost zvládnout stoupání nebo akceleraci při sešlápnutí plynového pedálu.
Dieselové motory: Výkon a nízké otáčky
Dieselové motory jsou známé svou spolehlivostí a vysokým točivým momentem, který je ideální pro těžká vozidla nebo delší jízdy. Nicméně, jakmile se objeví problém, bývá často spojen s klíčovými součástmi, jako je turbodmychadlo nebo filtr pevných částic (DPF).
- Turbodmychadlo: Jedním z typických příznaků závady turbodmychadla je, že auto netáhne v nízkých otáčkách nebo motor ani nejde vytočit. Ztráta tahu je znatelná zejména při pokusu o zrychlení do kopce, kdy turbodmychadlo nedokáže dostatečně zvyšovat tlak vzduchu potřebný pro optimální výkon motoru.
- Filtr pevných částic: Tento nezbytný prvek moderních dieselových motorů může být spíše prokletím než výhodou, pokud se pravidelně neregenereruje. Když je filtr zanesený, nejen že auto nemá tah, ale často se rozsvítí kontrolka motoru, auto přejde do nouzového režimu a výkon výrazně klesá.
- Systém vstřikování paliva: U dieselů hraje vstřikování klíčovou roli. Pokud jsou vstřikovače ucpané nebo špatně fungují, nejde nafta do motoru správným způsobem, což způsobí nerovnoměrný chod a ztrátu výkonu zejména při vyšších otáčkách.
Benzínové motory: Akcelerace pod kontrolou
U benzínových motorů, které jsou oblíbené pro svou plynulost a rychlou odezvu na sešlápnutí pedálu, se potíže často zaměřují na palivový systém. Projevy závad jsou odlišné než u dieselů, ale jejich vliv na jízdu je stejně nepříjemný.
- Systém zapalování: Benzínové motory mohou mít potíže se zapalováním směsi paliva a vzduchu, zejména pokud jsou vadné zapalovací svíčky nebo zapalovací cívky. Výsledkem je cukání motoru při sešlápnutí plynu, pomalá akcelerace a celkový pocit, že se motoru nechce. Tento problém se často zhoršuje při studených startech nebo v extrémních teplotách.
- Palivový systém: Pokud je ucpaný palivový filtr nebo vadné čerpadlo, ztráta výkonu benzínového motoru se projeví při pokusu o rychlou akceleraci nebo jízdě do kopce. Podobně jako u dieselů dochází k tomu, že motor nedostává dostatek paliva, což vede ke snížení výkonu.
- Řízení směsi vzduchu a paliva: U moderních benzínových motorů je správné poměrové míchání směsi vzduchu a paliva klíčové. Vadný senzor průtoku vzduchu (MAF senzor) nebo lambda sonda může způsobit špatné dávkování směsi, což má za následek, že auto zkrátka nemá tah a motor běží nerovnoměrně.
Jak obnovit výkon motoru?
Když auto netáhne do kopce a začne lenivět, je čas zasáhnout. Moderní vozidla jsou doslova nabité technologií, ale právě ta občas umí pozlobit. Ať už jde o elektroniku, senzory nebo výfukový systém, stačí jedno slabé místo a motor už netáhne tak, jak by měl.
Elektronika a senzory: Když auto „neposlouchá“
Senzory mají na starosti všechno od směsi vzduchu a paliva po množství emisí, ale jakmile některý z nich selže, mnohdy dojde k dominovému efektu. Například vadný MAF senzor (měřící průtok vzduchu) může způsobit, že motor nejde za plynem a místo svižného výjezdu do kopce se auto sotva plazí.
Pokud senzory neposílají správné údaje do řídící jednotky, motor nemůže pracovat efektivně. Výsledek? Auto nejede do kopce a řidič má pocit, že se pokouší přetlačit vlak. Naštěstí je řešení obvykle jednoduché – výměna vadného senzoru nebo reset řídící jednotky v servisu.
Výfukový systém: Když motor „lapá po dechu“
U dieselových motorů je častým viníkem zanesený filtr pevných částic (DPF). Pokud se DPF zanese a nemá šanci se při jízdě regenerovat. Motor nedokáže pořádně „dýchat“ a místo svižné akcelerace se ozývá jen tiché bručení, zatímco auto nejde do otáček.
Řešení? Zkuste delší jízdu vyšší rychlostí, aby se filtr mohl vypálit. Pokud to nepomůže, objednejte se k nám na dekarbonizaci motoru vodíkem. S karbonovými úsadami na zaneseném filtru si snadno poradíme.