Aditivum se přidává do benzínu i nafty. Jde o soubor látek, které aktivně chrání nejvíce namáhané součásti palivových a výfukových soustav v motoru. Některé usnadňují startování, jiné třeba ochranu před korozí. Existuje více druhů, známou značkou je VIF, Metabond, BG, Lique Moly, Metaltec i STP.
Biosložky v palivu
Dnes se do benzínu přidává biosložka, která však může způsobit karbonizaci motoru a při nedokonale spáleném palivu zvyšovat emise. Vstřikovače jsou také velmi náchylné na kvalitu paliva. Prevencí jsou právě aditiva. Vznikla proto, aby pomáhala chránit náchylné části v palivovém systém i samotný motor. Můžete snížit celkovou spotřebu vozu, ušetřit na opravách, předejít karbonizaci a následné potřebné dekarbonizaci. Aditiva karbonizaci potlačí a chrání náchylné komponenty.
Aditiva do benzínu
Dříve bylo olovo do benzínu mícháno již v rafinériích a aditiva se do benzínu nedávala. Do paliv se nepřidávaly biosložky, motory neměly přímé vícebodové vstřikování a emisní normy byly mírnější. Nyní je benzín obohacován o biosložky, které ale mohou způsobovat usazeniny i potíže se spalováním paliva, což aditiva potlačí. S vysokými emisními nároky mají potíže i výrobci vozidel a motorů, proto nové benzinové přímovstřikové motory osazují filtry pevných částic. Aditiva sníží emise výfukových plynů a podle odborníků i celkovou spotřebu vozidla.
Jak fungují benzínová aditiva
Odborníci doporučují přidávat aditivum do benzínu při každém tankování preventivně. Tak se dá předejít vzniku houževnatých úsad a biosložek. Aditiva zajistí i čistotu palivové soustavy, rozpustí vodu v palivu, odstraní úsady i karbon z oxidačního katalyzátoru a lambda sondy. Zajistí navíc motoru maximální výkon. Dokonalým spalováním je dokonce měřitelné i určité zvýšení výkonu motoru. Další varianty zvýšení výkonu máme zde.
- Liqui Moly Motor System Reiniger – německá značka s kvalitními výrobky. Řidiči se shodují, že automobil lépe startuje a motor má klidnější chod. Lepší výkon a nižší spotřebu potvrdilo jen málo řidičů. Za 3 deci aditiva zaplatíte do 200 Kč a jedna dávka stačí na 75 l paliva.
- Ekolube Benzín Aditiv – aditivum českého výrobce, 450 ml produktu je za 150 Kč. Eliminuje občasnou vodu v benzínu, dekarbonizuje pístní a ventilovou řadu a promazává pohyblivé části ventilů čerpadel i vstřikovačů. Při pravidelné dávce řidiči udávají snížení hluku a zklidnění chodu motoru, zejména v zimě v mrazech, trochu nižší spotřebu a mírné zrychlení.
- VIF Super Benzin Aditiv – rakouský výrobce slibuje při pravidelné dávce 20 ml nízkou spotřebu, delší životnost motoru a čistý palivový systém. Velké 500 ml balení pořídíte do 200 Kč. Řidiči uvádějí čistý přímovstřikovací motor, zklidnění chodu motoru a zlepšení spotřeby
Přínosy, výhody a klady aditiv do benzínu
- Zlepšuje čistící a mazací vlastnosti paliva.
- Zlepšuje proces spalování paliva.
- Čistí a odstraňuje usazeniny v celém palivovém systému benzínových motorů.
- Vyniká multifunkčními vlastnostmi a protikorozními účinky.
- Přispívá k dekarbonizaci spalovacího a vstřikovacího systému benzínových motorů.
Aditiva do nafty
Letní aditiva do nafty se používají od dubna do října a pracují v oblasti mazání vstřikovacích čerpadel a vstřiků. Ve výfukové soustavě čistí oxidační katalyzátory s lambda sondou a filtry pevných částic. Rozkládají karbon ve spalovacím prostoru i v oblasti ventilových sedel a odstraňují úsady z biosložky v palivové soustavě. Zimní aditiva se aplikují od října do dubna, pomáhají při studených startech a navíc obsahují depresant, který zlepšuje filtrovatelnost nafty při nižších teplotách a snižuje bod tuhnutí. Přečtěte si také Jak připravit auto na zimu.
Obecně o aditivech do nafty
Aditivum je kapalina, která se přidává do pohonných hmot, aby zlepšila jejich vlastnosti. Vzhledem ke složitosti současných aut a zvyšování podílu biosložky v palivech některé firmy míchají tyto zlepšující přísady už při výrobě do paliva. Chrání palivovou i spalovací soustavu od usazenin, kterou je pak potřeba dekarbonizovat. Jak často byste měli dekarbonizovat svůj motor?
U čerpací stanice palivo obsahující aditivum do nafty najdete třeba pod označením Verva, V-Power či Evo. Palivo s diesel aditivy je dražší než obvyklá nafta. Pokud chcete přidat aditivum do běžné nafty do nádrže, vyberte vhodný typ a pročtěte si recenze.
- Millers Oils Diesel Injector Cleaner – balení za 300 Kč stačí na 60 l nafty. Řidiči udávají snížení kouřivosti, zklidnění chodu motoru a mírné zlepšení akcelerace. Výrobce uvádí, že při velkém znečištění je možné dávku zdvojnásobit.
- VIF Super Diesel Aditiv – uživatelé uvádějí lepší starty v chladných zimních ránech a klidnější chod motoru. Existuje zimní i letní verze a balení 5 l a 10 l. Uživatelé upozorňují na snadné přetočení závitu uzávěru u plechovky a nebezpečí vylití.
- Sheron Diesel Aditiv – levnější, asi za 100 Kč, uživatelé se shodují na výborné fungování v zimě, kdy nafta s aditivem při mrazech netvoří krystalky
.
Přínosy, výhody a klady aditiv do nafty
- Zvyšují cetanové číslo nafty a zkvalitňují tak palivo.
- Snižují spotřebu paliva i hluk motoru.
- Zlepšují čistící a mazací vlastnosti nafty i proces spalování.
- Chrání palivové čerpadlo před korozí.
- Prodlužují životnost palivového systému.
Aditivum do motorového oleje
Aditivum do motorového oleje umí mazivo vylepšit. Obsahuje nanočástice, které sníží tření, zlepší výkon, vyčistí motor od usazenin a utěsní ho. Z principu se však aditivum nedoporučuje do oleje u nových aut. Moderní agregáty jsou výkonné a složité, umí odpojovat válce, mají nízkou spotřebu a inovovaná řešení. U starších motorů mohou aditiva odstranit nahromaděné usazeniny a prodloužit životnost pohonné jednotky. Druhotným efektem však může být i odstranění usazenin, které agregát těsnily. Pak dochází k úbytkům oleje, který uniká přes gufera ventilů nebo pístní kroužky.
Proplach pomocí aditiva
U vozů, které nejsou moc staré, ale současně nemají ani supermoderní motor, použijte aditivum k proplachu a výměně oleje proveďte v hodně rychlém intervalu. Uvolníte usazeniny, motor pročistíte, často snížíte i spotřebu a zklidníte agregát. Doporučujeme Liqui Moly Engine Flush, který má dobré reference i na internetu, anebo jiný produkt z kategorie nejlepších aditiv do oleje.
Značkové čerpací stanice, prémiová paliva a dávkování aditiv
Při tankování na značkových čerpacích stanicích už si pravděpodobně natankujete naftu, která již aditivací prošla. Pokud tankujete prémiová paliva, je aditivace ještě na vyšší úrovni a aditiva už přidávat nemusíte. Do standardní nafty však pro ochranu motoru do nádrže aditivum přidejte ručně. Výrobky se liší a každý produkt má na zadní straně návod k použití i doporučené dávkování.
Jak na dolití aditiva do nádrže
Při nalévání otevřete záklopku do nádrže. Někdo volí použití injekční stříkačku, která současně plní funkci měrky. Vhodné je i použití trychtýře, který často bývá v autě u rezervy. U všech typů nádrží to ale nelze. Snadno se používají i jednorázová balení, která se ale cenově i ekologicky moc nevyplatí. Při pravidelném dolévání aditiv by se měl dostavit žádoucí účinek v podobě dlouhodobě nižší spotřeby, lepšího chodu motoru a prodloužení životnosti jednotlivých dílů celé palivové soustavy i s motorem.
Aditiva do převodovky
Aditiva do převodového oleje vybírejte dle účelu. Sledujte deklarované vlastnosti aditiva a pročtěte si i recenze. Nejčastěji se můžete setkat se třemi typy maximalizujícími výkon převodovky. Aditiva do převodovky s antioxidačními účinky chrání olej před postupnou degradací. Prodloužíte životnost oleje, ušetříte za jeho častou výměnu a zlepšíte funkčnost systému. Aditiva do převodovky s ošetřujícími účinky přispívají ke snižování míry opotřebení způsobené činností převodovky. Obsahují keramické nebo silikonové nanočástice, na všech plochách vytvářejí tenký film a namáhané oblasti jsou díky tomu mnohem lépe chráněné. Aditiva do převodovky s promazávacími účinky snižují tření pohyblivých částí a převodovka má preciznější výkon. Dojde ke snížení provozní teploty a k prodloužení doby nutné výměny převodového oleje.
Aditivum do manuální a automatické převodovky
Do manuální a automatické převodovky patří jiný druh převodového oleje i odlišný typ aditiv. Automatická a manuální převodovka pracují na jiném principu. Aditiva pro manuální převodovky působí zejména jako ochrana všech dílů a převodovku promazávají pro spolehlivé zařazení rychlosti. Aditiva do automatických převodovek mají hlavně ošetřovat těsnění a zajišťovat plynulost řazení.
Pokud nevíte, zda provést dekarbonizaci motoru, jsme tu pro Vás. Vyčistili jsme již tisíce aut a rádi provedeme dekarbonizaci i na tom Vašem. Stačí se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337.
Pro více novinek ze světa aut nás sledujte na Instagramu a na Facebooku.