Karbon je nepříjemným společníkem, který se tvoří při spalování paliva. Usazuje se v motoru, turbodmychadle, na pístech a mnoha dalších součástech. Pokud se jeho přítomnost nijak neřeší, může vést k nevratnému poškození vozidla. Vypozorovali jste prvotní příznaky, jako je zvýšená spotřeba paliva, lenivější reakce na plynový pedál nebo viditelný kouř z motoru? Pak je nejlepší odstranit karbon a předejít škodám za desetitisíce nebo nesplnění STK. Jak na to a co rozpouští karbon vám poradíme v tomto článku.
Chemická dekarbonizace: Kdy a jak ji provést?
Jak poznat zakarbonovaný motor jsme si v podstatě popsali již v úvodu. Právě abyste si udrželi výkon a zajistili, že jízda s vaším miláčkem bude nejen pohodlná, ale také ekonomická, je vhodné každý rok absolvovat chemickou dekarbonizaci, která si poradí se značným nánosem nečistot.
Samozřejmě existuje celá řada dalších cest, dokonce ekologičtějších a bezpečnějších, například dekarbonizace vodíkem, ty si však necháme na jindy a dnes se podíváme na tu chemickou.
Jak probíhá chemická dekarbonizace motoru?
Proces chemické dekarbonizace motoru zahrnuje použití speciálních přípravků obsahujících rozpouštědla, jež si s karbonem snadno poradí. Přípravky jsou navrženy tak, aby účinně rozpustily a odstranily nečistoty a karbonové usazeniny v motoru. Nejde však o bezpečnou možnost, která by nijak nepoškodila motor. Právě naopak.
Rozpouštění karbonu přípravky má svá rizika
Volně dostupné chemické přípravky se nalijí do palivové nádrže. Tato směs pak prochází skrz vstřikovače dále a během toho, díky vyšší teplotě odstraňuje karbonové úsady. Faktem ale je, že nikdo neví, jak silná vrstva je napálená na stěnách součástek. To znamená, že silnější tvrdá vrstva může citlivé ústrojí motoru poškodit a být více ke škodě než k užitku. Konkrétně může dojít k ucpání vzduchového filtru nebo k polámání lopatek turbodmychadla.
Přípravek na dekarbonizaci motoru
- Nejznámějším čističem je BG 245, který slouží k odstraňování karbonových úsad ve vznětovém motoru. Do paliva se přilévá jednou za 15 000 km a vyčistí vstřikovače, spalovací prostor, ventily, filtr pevných částic a katalyzátor.
- Druhou spolehlivou volbou jsou čističe Metabond, které pomáhají uvolňovat karbon i z benzínových motorů. Vyčistí celý palivový systém a přilévá se při každém tankování.
- Chemickou cestou lze vyčistit motor i mechanicky. K tomu slouží například velmi oblíbený BoreTech ELIMINATOR, který pomocí tkaniny, známé také jako „lead remover“ nanesete na rozebrané součásti motoru a vycídíte je k nepoznání. Jde však o zdlouhavou a náročnou cestu.
Chemická dekarbonizace není pro každé auto
Tato na první pohled lákavá a snadná cesta není příliš praktická, protože nedokáže vyčistit všechny součásti motoru, ale jen ty, které se dostanou do přímého kontaktu s palivem. Proto pokud vás zajímá, jak odstranit karbon z pístu nebo dekarbonizace sání, zvažte jinou možnost, například vodíkovou dekarbonizaci, která je účinná i na místa, jimiž palivo neprochází. Je nám jasné, že cena, která se pohybuje okolo 1000–1500 Kč za láhev s nebezpečnou chemií dokáže přesvědčit i zaryté odpůrce neúčinných řešení. Na druhou stranu visí ve vzduchu otázka: Vyplatí se investovat do málo účinné chemické dekarbonizace tisíce a tisíce, zatímco do dekarbonizace motoru vodíkem stačí zainvestovat jednou ročně a užívat si znatelné rozdíly ihned po vyjetí ze servisu? Zvažte sami.