Dekarbonizace benzínového motoru

30. 08. 2024

Zobrazit článek
Dekarbonizace benzínového motoru

Druhý z nejrozšířenějších motorů u nás v Česku, ale také za hranicemi je ten benzínový. O naftovém motoru jsme připravili první díl, a jestliže vlastníte vozidlo na diesel, přečíst si o zakarbonování motoru můžete zde. Benzinové motory mají také své stinné stránky, a jednou z nich je usazování karbonových zbytků v motoru, což vede k poklesu výkonu, zvýšené spotřebě paliva a emisí, a dokonce k nevratným poškozením dílů. Proč se karbon tvoří a jak dekarbonizace benzínového motoru přispívá k hladšímu chodu vozidla?

Jak funguje benzínový motor

Abychom pochopili to, proč je ústrojí náchylné na usazování karbonu, musíme si vysvětlit, jak funguje. Benzínový motor pracuje na principu vnitřního spalování, kde je směs vzduchu a paliva stlačována pístem ve válci a následně zapálena jiskrou ze zapalovací svíčky. Výsledkem této kontrolované exploze je prudké zvýšení tlaku a teploty, čímž se stlačí píst dolů a vytvoří mechanickou energii. Ta následně pohání klikovou hřídel. 

Nicméně, nečistoty a karbonové usazeniny, které se v motoru hromadí, mají na jeho výkon nevídaný dopad. Karbonové úsady brání správnému uzavření ventilů, zhoršují vstřikování paliva a jeho následné nedokonalé spalování. To jde ruku v ruce s nerovnoměrným chodem motoru, vyšší spotřebou paliva, poklesem výkonu a zvýšenými emisemi.

Dekarbonizace benzínového motoru

Jak se benzínový motor zanáší karbonem

Karbonové usazeniny jsou důsledkem již zmiňovaného neúplného spalování paliva v motoru. Když benzín ve válcích motoru hoří, dochází k přeměně na teplo a mechanickou energii. Nicméně, během tohoto procesu se mohou některé uhlovodíky nedokonale spálit, což vede ke vzniku mikroskopických částic uhlíku. Právě ony se postupně usazují na různých částech motoru, jako jsou vstřikovače, ventily, spalovací komora a písty.

  • Usazeniny karbonu se mohou hromadit zejména v případech, kdy motor běží při nižších otáčkách, což je typické například během jízdy ve městě nebo při častých krátkých jízdách.
  • Moderní přímé vstřikování paliva také přispívá k náchylnosti motorů k tvorbě karbonových usazenin, protože palivo je vstřikováno přímo do spalovací komory a neprochází kolem sacích ventilů, které by jinak mohly být „omývány“ palivem a tudíž čistší.
  • Na vině může být i nekvalitní benzín, který sice stojí o pár korun méně, nicméně v konečném důsledku vede k zakarbonování motoru a fatálním škodám.

Pomůže dekarbonizace benzínového motoru?

Dekarbonizace vodíkem je proces, během kterého se do sání motoru vhání směs vodíku a kyslíku, která následně prochází spalovacím ústrojím. Právě díky tomu dochází nejen k čištění stěn a obvodů, ale také těch nejmenších mezer a rohů, do kterých byste se jinou metodou nedostali. Pyrolýza pomáhá karbonové úsady přeměnit na plynné skupenství, a veškeré zbytky odchází společně s výfukovými plyny ven

Výhody dekarbonizace benzínového motoru

  • Odstraněním karbonových úsad se zlepší průtok vzduchu a paliva, což vede k efektivnějšímu spalování. Motor může pracovat hladčeji a s lepším výkonem.
  • S efektivnějším spalováním paliva souvisí také nižší spotřeba benzínu.
  • Čistší spalování znamená méně emisí.
  • Pravidelná dekarbonizace předchází mechanickým problémům v řádech desítek tisíců. 
  • Dekarbonizace vodíkem pomáhá zklidnit motoru, takže vaše jízda bude o poznání tišší a pohodlnější

Chcete udržet svůj vůz v optimálním stavu, užívat si pohodlnou jízdu a předejít nečekaným událostem? Objednejte si své auto na dekarbonizaci vodíkem a učiňte preventivní opatření včas.