Časem se v motoru vytvářejí tuhé a polotuhé usazeniny, které dokáží motor zpomalit. Nazýváme je lidově karbon. Vyhnout se tomu bohužel nelze. Usazeniny se tvoří především na ventilech, ve válcích, v sacím, vstřikovacím a výfukovém systému. Tyto usazeniny negativně ovlivňují spalování našich motorů. Jak se karbonu lze účinně zbavit? To si vysvětlíme v následujícím článku. Existují tři metody dekarbonizace, jak na odstranění karbonu z motoru, tady jak na čištění usazenin v motoru:
- Mechanické čištění
- Chemické čištění
- Vodíkové čištění
1. Mechanické čištění
Jak už z názvu vyplývá, čištění se provádí ručně a za použití vlastní síly. Některé součástky, typicky EGR ventil, si ti zručnější mohou vyčistit v domácích podmínkách. Pokud máte čas, schopnosti a EGR lze lehce vyjmout, můžete se do toho pustit. O EGRu jsme se rozepsali zde. To platí i u ostatních součástek, avšak kompletní vyčištění celé soustavy je úkol pro velmi schopného mechanika.
Výhodou je, že přesně vidíte míru znečištění a lze ji prakticky 100% odstranit v místech, do kterých se dostanete. Nevýhodou je obrovská časová náročnost a možnost poškození dílů při rozebírání a manipulaci. Tuto metodu tedy doporučujeme přenechat šikovnému mechanikovi. Bohužel někoho, kdo by měl na něco takového čas, seženete jen těžko, a pokud už ano, tak si za to řekne zpravidla vysokou částku.
Nevýhody mechanického čištění:
- Dlouhé a náročné
- Velmi drahé
- Hrozí poškození dílů
- Lze vyčistit jen jednotlivé díly
2. Chemické čištění
Druhou metodou je chemické čištění, které ještě můžeme rozdělit na 2 druhy:
- Čištění pomocí aditiv a přípravků (například odstraňovač karbonu), které přimícháte do paliva. Jejich účinnost je ale tak malá, že je můžete použít spíše pro prevenci, nebo jako doplněk pro kompletní dekarbonizaci.
- Druhou metodou je chemické čištění, při kterém se jednotlivé přípravky vpravují do systému sání, palivového i olejového systému. Zde dochází k rozpouštění karbonu a jeho následnému uvolnění do oleje a filtru. Kompletní dekarbonizace stojí přes 8000 Kč + náklady na výměnu oleje a olejových filtrů, který se při této metodě musí vždy vyměnit. Navíc kvůli tomu, že se karbon rozpouští, mohou drobné úsady zůstat v motoru, nebo dokonce ucpat katalyzátor.
Nevýhody chemického čištění:
- Musí se měnit olej s filtry
- Poměrně drahé
- Časově náročné
- Hrozí ucpání motoru a katalyzátoru
3. Vodíkové čištění
Třetí metodou je vodík, který karbon přemění na plyn a ten následně odchází z auta výfukem pryč. Dochází zde ke dvěma reakcím. První z nich je sublimace, která popisuje stav přeměny pevného karbonu na plyn. Druhou reakcí je pyrolýza, díky které karbon může vyhořet a odejít z motoru. Vodík jako takový je na trhu nejmladší technologií, ale zato je nejvíce účinnou, protože během krátkého času dokáže vyčistit téměř všechny komponenty v motoru. Spolu se spalovací komorou se navíc vyčistí i DPF, katalyzátor, lambda sondy a turbo. Díky tomu, že karbon odejde v podobě plynu pryč, není potřeba měnit olej a filtry.
Nevýhody vodíkového čištění:
- Neumí vyčistit sání
- Teprve 7 let na trhu
Výhody vodíkové dekarbonizace:
- Bez nutnosti rozebírání dílů
- Není nutná výměna oleje
- Celý proces je hotový v rozmezí 50-100 minut.
- Během jednoho procesu odstraní karbon z celé soustavy
- Vyčistí DPF i katalyzátor
- Nejlevnější a nejúčinnější řešení
Shrnutí – metody dekarbonizace
Ze tří zmíněných metod vychází vodíková dekarbonizace nejlépe jak finančně, tak i časově. Více o celém procesu dekarbonizace si můžete přečíst zde. Pokud byste Vaše auto rádi dekarbonizovali, neváhejte se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337. Na vodíkovou dekarbonizaci jsme experti a staráme se, aby Vaše auto bylo Bez Karbonu! Pro více informacé o dekarbonizaci a novinek ze světa aut nás nezapomeňte sledovat na Facebooku a Instagramu.
Lidé se nás také ptají:
- Jak vyčistit karbon v motoru
- Jaké jsou metody dekarbonizace
- Jak odstranit karbon z motoru
- Výhody vodíkové dekarbonizace