V minulých dvou článcích jsme se zaměřili na to, co to vlastně ty svíčky v motoru jsou a jakou plní funkci. Dnes se však podíváme, jak poznat špatné svíčky v autě a že s nimi není něco v pořádku. A to nejen u dieselových, ale i benzinových motorů. Tak pojďme na to.
Zapalovací svíčky
Zapalovací svíčky mají v benzinových motorech zapálit směs paliva a vzduchu uvnitř válců, čímž generují výkon vozidla. Pokud svíčky nefungují správně, může to vést k celé řadě problémů, od drobných problémů až po závažné poruchy motoru a jeho nákladných součástí.
Ztráta výkonu při vyšších otáčkách
Pokud při sešlápnutí akceleračního pedálu nebo při jízdě ve vyšších rychlostech zaznamenáte pokles výkonu, je to často první známka toho, že některé zapalovací svíčky nepracují tak, jak by měly. Motoru chybí dostatečně silná jiskra pro spálení směsi, což má za následek nedostatečný výkon. Právě tento problém můžete zaznamenat například při předjíždění nebo stoupání do kopce, kdy je motor zatížený a potřebuje maximum výkonu.
Vadná svíčka může způsobit i tzv. „vynechávání“, kdy jeden nebo více válců nezapaluje směs správně. Výsledkem je nejen ztráta výkonu, ale také zvýšená spotřeba paliva a vyšší emise škodlivin.
Nerovnoměrný pohyb motoru
Když zapalovací svíčka selže úplně nebo funguje pouze částečně, motor může začít „cukat“ nebo se chovat nestabilně. Nerovnoměrný chod motoru je způsoben tím, že jedna nebo více svíček nedodává jiskru v pravidelných intervalech, což vede k nepravidelnému spalování paliva. Motor tak ztrácí plynulost, což je patrné zejména při jízdě na volnoběh nebo v nízkých rychlostech.
Cukání během jízdy je velmi nepříjemné, a to nejen pro řidiče, ale také pro celou posádku, jelikož velmi znepříjemňuje celé cestování.
Klepání v motoru
Dalším varovným signálem špatných zapalovacích svíček je klepání motoru. Toto klepání může být slyšitelné zejména při vyšších otáčkách motoru nebo při jeho zatížení (například při prudkém zrychlení). Klepání je způsobeno nesprávným nebo opožděným zapálením směsi paliva a vzduchu, což vytváří nepravidelné tlakové špičky uvnitř válců. Často se objevuje, když jsou svíčky opotřebované nebo znečištěné, což ovlivňuje jejich schopnost generovat dostatečně silnou jiskru. V některých případech může být klepání způsobeno i nesprávným nastavením předstihu zapalování, většinou se však jedná právě o špatné zapalovací svíčky. Pokud závadu budete ignorovat, můžete časem přispět k poškození pístů, ventilů a dalších součástí motoru.
Žhavicí svíčky
Bez spolehlivých žhaviček se neobejdete u dieselového motoru obzvláště při startování za nízkých teplot. Zatímco benzínové motory používají zapalovací svíčky k zapálení směsi paliva a vzduchu, dieselové motory potřebují žhavicí svíčky k tomu, aby zahřály spalovací komoru na dostatečně vysokou teplotu pro zapálení paliva.
Problémy se startováním
Pokud se auto při nižších teplotách těžko startuje, může to znamenat, že některá ze žhavicích svíček neplní svůj úkol, což brání zahřátí spalovací komory na potřebnou teplotu. Problémy mohou být znatelnější, když venkovní teploty klesnou pod bod mrazu, vzhledem k tomu, že dieselový motor potřebuje v těchto podmínkách intenzivní zahřátí.
Nepravidelný chod motoru po nastartování
Pokud motor po startu běží nepravidelně, klepe nebo se trápí na volnoběh, je to důsledkem špatně fungující žhavicí svíčky, která způsobuje neúplné spalování paliva. Tento problém je často zřetelnější v prvních minutách po startu, než se motor zahřeje na provozní teplotu.
Ve vozidlech je často zabudována kontrolka žhavicích svíček, která může začít blikat nebo zůstat rozsvícená, což je jasné varování, že některá ze svíček nefunguje správně.
Jak poznat špatné svíčky? Záhada vyřešena!
Ať už řídíte benziňáka nebo diesel, svíčky hrají hlavní roli v tom, aby se váš motor rozjel hladce a bez potíží. Zapalovací svíčky v benzínovém motoru jsou tajným hrdinou, který zajistí, že se dostanete z bodu A do bodu B s plným výkonem. Naopak žhavicí svíčky v dieselu jsou ty malé, ale nepostradatelné pomocnice, které vám za chladných rán rozproudí motor, i když teploty padají k nule.
A jak poznat, že je něco špatně? Když motor začne klepat, cukat, ztrácí výkon nebo zkrátka jen těžko startuje, je na čase podívat se na tyto nenápadné hrdiny pod kapotou. Ignorování může vést k dalším komplikacím, od zvýšené spotřeby paliva až po drahé opravy. Takže ať už slyšíte klepání, cítíte cukání nebo ztrátu výkonu, nezapomínejte na pravidelnou péči o svíčky – malé, ale zásadní součástky, které drží váš motor v pohybu.