Jak vypálit filtr pevných částic

15. 10. 2024

Zobrazit článek
Jak vypálit filtr pevných částic

Filtr pevných částic, neboli DPF filtr (z anglického Diesel Particulate Filter), je nezbytnou součástí naftových a dnes už také některých benzinových motorů. Zajišťuje zachytávání drobných částí sazí ve výfukovém potrubí. Tento filtr však není bezedný a i on čas od času potřebuje vyčistit.

regenerace dpf

Průběh regenerace DPF

Když se filtr pevných částic zanese, motorové řízení spustí regeneraci, což je proces, při kterém se částice sazí při vysoké teplotě vypalují. 

  • Usazenin vás může zbavit tzv. pasivní regenerace, tedy vaše vlastní rozhodnutí, kdy během jízdy teplota výfukových plynů dosáhne přibližně 500–600 °C. K tomu dochází při dlouhých jízdách, například na dálnici, kde jsou otáčky motoru vysoké a zatížení konstantní. Při těchto podmínkách se saze v DPF postupně spalují, aniž by to vyžadovalo zásah od řídící jednotky motoru.
  • Aktivní regenerace se spustí automaticky, když řídící jednotka motoru zaznamená, že tlak ve filtru DPF překročil určitou mez (z důvodu nahromadění sazí). Pokud nedojde k dostatečnému přirozenému vypálení sazí, systém vozidla automaticky zvýší teplotu výfukových plynů tím, že vstříkne další množství paliva do výfukového systému. Toto palivo hoří a zvyšuje teplotu výfukových plynů až na úroveň potřebnou k vypálení sazí.
  • Nucená regenerace filtru pevných částic je speciální proces, který se provádí pomocí diagnostického zařízení (např. VCDS, VAG-COM). Pokud předchozí metody selhaly, například když je filtr silně zanesen nebo pokud byly regenerace často přerušovány, je nutné vyhledat odborníky. Nucená regenerace probíhá při vyšších otáčkách motoru a teplotě, které jsou uměle vyvolány. 

jak vypálit filtr pevných částic

Regenerace DPF na volnoběh – je to možné?

Určitě ano. Ovšem nemůžete počítat se 100% výsledkem. Jde o to, že motor je stále v chodu, ovšem akcelerační pedál není sešlápnutý, například při jízdě z kopce a vozidlo tak dosahuje přibližně 600 až 900 otáček za minutu. Teplota motoru tak zůstává přibližně stejná a její hodnota se nezvedá. K vypálení DPF filtru je potřeba udržovat teplotu okolo 500 až 600 °C, a toho dosáhnete v případě, že motor běží na 2 000 až 2 500 otáček. Regenerace DPF na volnoběh proto není tak efektivní, nedokáže zkrátka spálit dostatečné množství usazenin v potrubí, jako při vyšší teplotě. 

Přerušení regenerace DPF

Problém může nastat, dojde-li k několika po sobě jdoucím přerušení regenerace filtru pevných částic. Proč? 

  • Pokud je regenerace přerušena, saze v DPF zůstanou nevyplavené, což znamená, že filtr nadále nebude efektivně čistit výfukové plyny. 
  • S opakovanými přerušeními regenerace bude filtr častěji potřebovat regeneraci. Častá regenerace = větší zátěž pro motor a zvýšená spotřeba paliva.
  • Pokud se regenerace opakovaně nedaří, tlak v DPF vzrůstá. Právě to může vést až k aktivaci nouzového režimu motoru.
  • Jestliže se filtr pevných částic příliš zanese, nebude již aktivní regenerace dostatečná a bude nutné dojet na profesionální čištění nebo dokonce rovnou pro nový DPF filtr.
  • Přerušení regenerace DPF vede k vyšším emisím pevných částic, což ohrožuje splnění pravidelné STK kontroly a emisních normativů.

Jak se tedy vyhnout přerušení regenerace? Doporučujeme si vyhradit speciální časové okno, které věnujete delší jízdě na dálnici. Právě díky tomu se vyhnete častému šlapání na brzdový pedál (například při běžném provozu ve městě), kdy pochopitelně klesají otáčky a regenerace je tak přerušena. Nepočítejte s regenerací DPF ani pokud za sebou táhnete například vozík či přívěs – vozidlo je neobvykle zatíženo a během provozu dosahuje nižších otáček, tudíž i teploty. 

Ignorování signálů, že váš DPF filtr potřebuje regeneraci, může vést k vážným a nákladných komplikacím, které jistě nechcete řešit. Pokud si nejste jistí, zda regenerace proběhla úspěšně (bohužel to jinak než na diagnostice zjistit nejde), navštivte nás na jedné z našich 18 poboček. Díky dekarbonizaci motoru vodíkem odstraníte nejen karbonové úsady, ale také saze, které během běžného provozu vznikají.