Jak zvýšit výkon motoru bez čipovaní?
Výkon motoru jde ovlivnit, i když to ovlivňuje hned několik rozhodujících faktorů – mezi nimi jsou mechanické, elektronické a dokonce i chemické procesy, které dohromady tvoří složitý, ale perfektně sehraný systém. Každá součást auta, od sání vzduchu až po výfuk, hraje při výši výkonu svou roli. Mnoho řidičů si však myslí, že jedinou cestou je chiptuning, tedy zásah do softwaru řídící jednotky auta. Existuje ale hned několik legálních, bezpečných a přitom účinných metod, jak dosáhnout zvýšení výkonu motoru i bez chiptuningu. Pojďme se na ně podívat.
Pravidelná údržba motoru je základ
- Údržba motoru prodlužuje životnost a zvyšuje efektivitu – Motor, který není pravidelně opečovávaný, nemůže podávat optimální výkon. Zanesený vzduchový filtr, starý motorový olej nebo nefunkční zapalovací svíčky na to mají obrovský dopad. Takže prvním krokem ke zvýšení výkonu motoru bez čipování je jednoznačně důsledná a pravidelná údržba motoru.
- Výměna oleje – Ta by měla probíhat v předepsaných intervalech, nebo častěji, pokud auto jezdí běžně na krátké vzdálenosti. Moderní motory jsou citlivé na kvalitu maziva, a ztráta viskozity nebo množství karbonových úsad v oleji vede nejen ke snížení výkonu, ale i k vážnému poškození drahách součástí motoru.
- Filtry – Zanesené vzduchové a palivové filtry jsou velmi často přehlíženým problémem. Přitom omezují průtok, a tím i efektivitu spalování. Čistý vzduchový filtr má na starost správný poměr vzduchu a paliva, což má přímý vliv na sílu motoru. Stejně tak správná filtrace pomáhá motoru běžet plynule a efektivně.
- Zapalovací systém a vstřikování – Funkčnost zapalovacích svíček a vstřikovacího systému bývá při hledání výkonu často podceňována. Přitom i částečně opotřebená zapalovací svíčka znamená, že palivová směs nebude nevzplane za optimálních podmínek, což jde ruku v ruce s nižším výkonem a energií motoru.
- Chlazení motoru a termostat – Motor, který musí pracovat nezahřátý, příliš studený, neodvádí svou práci na 100 %. Vadný termostat, který znemožňuje zahřátí motoru na provozní teplotu, zapříčiňuje horší spalování, vyšší spotřebu a snížený výkon. Naopak přehřívání kvůli nedostatečnému chlazení zase poškozuje součásti motoru.
Aditiva do paliva i oleje: malá dávka, velký účinek
Aditiva jsou chemické přísady, které se přidávají buď do paliva, nebo do motorového oleje. Jejich cílem je zlepšit spalování, odstranit karbonové usazeniny, nebo zvýšit mazací schopnosti oleje. Správně zvolené aditivum může pomoci odstranit nečistoty a úsady ve spalovacím prostoru a obnovit tak činnost motoru do původních parametrů. Výsledek však není vždy zaručen.
Aditiva do paliva
Palivová aditiva čistí vstřikovací systém a spalovací komoru, čímž zlepšují samotné spalování a vstřikování. Výsledkem je nejen zvýšení výkonu motoru, ale i snížení spotřeby paliva a pohodlnější jízda.
Aditiva do oleje
U motorů s vyšším nájezdem mohou olejová aditiva zlepšit těsnost pístních kroužků, snížit tření a omezit opotřebení součástek. Výsledkem je nejen tišší a plynulejší chod motoru, ale často i vyšší výkon.
Zvýšení výkonu motoru bez chiptuningu díky úpravám sání a výfuku
Samozřejmě, zvýšit výkon motoru můžete i mechanickým zásahem do „střev“ auta.
Vzduchový filtr s vyšší propustností
Vzduchové filtry v sériově vyráběných autech bývají často navržené s důrazem na tichý chod a ekologický provoz, nikoliv na výkon. Pokud je však vyměníte za sportovní vzduchový filtr s vyšší propustností, možná si zaručíte vyšší výkon. Proč? Sportovní filtr umožní zlepšit proudění vzduchu do motoru a tím samozřejmě zefektivnit spalování paliva.
Studené sání pro efektivnější spalování
Jednou z často používaných metod při ladění výkonu bez čipování je tzv. „cold air intake“, neboli studené sání. Princip spočívá ve vedení vzduchu do motoru tak, aby byl co nejchladnější. Chladnější vzduch má totiž vyšší hustotu, a tím i více kyslíku – výsledkem je lepší hoření a o něco vyšší výkon. Je však nutné říct, že efekt se dostaví především u sportovních motorů a u běžných aut spíše doplňuje celkovou optimalizaci.
Výfukový systém s nižším odporem
Podobně jako sání, i výfukový systém hraje při práci motoru velikou roli. Výfuk s nižším odporem umožňuje spalinám rychleji opustit spalovací prostor, což vede k malému zvýšení výkonu. Nemusí jít hned o kompletní výměnu za sportovní výfuk. Někdy stačí pouze nerezová koncovka.
Dekarbonizace motoru pomůže zlepšit výkon
Karbonové usazeniny vznikají při nedokonalém spalování a časem se usazují na ventilech, pístních kroužcích, vstřikovačích a dalších důležitých součástech motoru. Tento nános nejen že zhoršuje kompresi, ovlivňuje proudění směsi do spalovacího prostoru, ale také má na svědomí nepravidelný chod motoru.
Jak dekarbonizovat motor?
Mezi metody dekarbonizace patří chemické čištění pomocí aditiv přidávaných do paliva nebo přímo do spalovacího prostoru. Jde však o nebezpečnou metodu, a to nejen pro lidské zdraví, ale také pro citlivý mechanismus vozu – agresivní chemikálie totiž dokáží velmi jednoduše nenávratně poškodit povrch.
Dále je to mechanické čištění, které naopak vyžadující rozebrání motoru do posledního šroubku (zdlouhavé a neefektivní) a nakonec vodíková dekarbonizace – moderní a velmi šetrný způsob, kdy se do sání přivádí směs vodíku a kyslíku. Ta při spalování reaguje s karbonovými úsadami, které přeměňuje pomocí pyrolýzy a odvádí pryč z auta výfukem. Právě vodíková dekarbonizace je čím dál častěji vyhledávanou metodou pro svou účinnost, rychlost, bezpečnost a schopnost zlepšit chod motoru bez jakýchkoliv zásahů do vozidla.
Zásady stylu jízdy a vliv řidiče na výkon
Možná si řeknete, jak může styl jízdy ovlivnit výkon motoru. Odpověď je však nasnadě – řidič, který nezná základní pravidla pro bezpečnou jízdu nedojede daleko, a to ani s vysokým výkonem motoru.
Studený motor = slabý motor
Řidič výrazně ovlivňuje „kondici“ motoru svým přístupem. Například prudké zrychlování se studeným motorem stojí nejen za větším opotřebením součástí, ale i neefektivní spalování, které jde ruku v ruce s větší tvorbou karbonu. Před samotnou jízdou (ať už jedete na výkon či nikoli) nechte motor vždy zahřát.
Převodovka a otáčky
Rozhodující je samozřejmě i správné řazení a chod motoru v daných otáčkách. Pokud motor podtáčíte nebo při vaší jízdě často „řve“ ve vysokých číslech, není to dobře. Ideální otáčky jsou pro točivý moment zásadní. To se samozřejmě odráží i na plynulém chodu motoru a vyšším výkonu.
Podhuštěné pneumatiky škodí víc, než si myslíte
Výkon motoru nemusí jít nutně jen přes klikovou hřídel – je přenášen i přes pneumatiky. Podhuštěné nebo opotřebované pneumatiky zvyšují tzv. valivý odpor a tím i nároky na motor. Ten pak musí vyvíjet větší sílu, aby vůz udržel v chodu. Udržováním správného tlaku v pneumatikách nejen šetříte palivo, ale nepřímo také zvyšujete efektivní výkon vozidla.
Pokud je cílem zvýšení výkonu motoru bez čipování, můžete jít cestou snižování celkové hmotnosti vozu. Například výměna ocelových disků za lehká hliníková kola sníží celkový objem, což zlepšuje akceleraci. Menší hmotnost = menší odpor = vyšší dynamika.
Zvýšení výkonu motoru bez čipovaní je reálné
Zvýšení výkonu motoru bez chiptuningu není jen alternativa pro ty, kteří nechtějí riskovat – je to šetrná a především legální cesta, jak dostat z motoru maximum, aniž byste dávali všanc ztrátu záruky, problémy na STK nebo zvýšené emise. Místo zásahů do řídicí jednotky spoléhá na technicky smysluplné kroky: precizní údržbu, vhodná aditiva, pravidelnou dekarbonizaci nebo vylepšení sání a výfuku. Výsledkem je nejen silnější a dynamičtější motor, ale i dobrý pocit, že vše proběhlo čistě, bezpečně a v souladu s předpisy.
Zkušenosti s dekarbonizací našich zákazníku najdete tady. A nezapomeňte nás sledovat na sociálních sítích. Jsme na Instagramu, Facebooku i TikToku.