Kde se bere karbon
Karbon se vytváří nedokonalým spalováním paliva, a vyskytuje se tak v každém motoru. Některé motory však mají k tvorbě karbonu větší předpoklad než jiné. Které motory trpí na karbon se dočtete dále.
Ve starých jednoduchých motorech nebylo moc prostoru, kde by se dlouhodobě karbon mohl usazovat a dělat potíže. Obrat nastal s příchodem moderních přímovstřikových motorů, ať už přeplňovaných nebo nepřeplňovaných, u kterých karbonové usazeniny rostou jako houby po dešti. Přeplňované motory mají obvykle větší sklon k tvorbě karbonu, a v určitých jednotkách se první usazeniny objevují dokonce už při nájezdu 30 000 km. I když máte motor, který tvorbu karbonu projeví později, dlouhodobě se žádný motorista nevyhne hledání řešení, jak karbon odstranit.
Jaké motory trpí na karbon?
Obecně vzato, zakarbonování je neduhem prakticky každého motoru vybaveného přímým vstřikem. Vstřikovače jsou přímo ve válci motoru, a tak nemohou opláchnout vršky ventilů, které jsou v sání. Kvůli tomu se na nich hromadí karbon, který může zanést sání tak, že bude neprůchodné. Karbonové usazeniny poté dále padají do komory motoru a zanáší další díly.
Pokud se podíváme na konkrétní automobilky, tak u koncernu Volkswagen jsou to například motory FSI a TFSI, které známe i u našich škodovek. Tyto jednotky také najdeme v autech značky Audi či Seat. U francouzských výrobců, jejichž motory byly také využívané i v Mini a BMW, se jedná o motorové řady Prince s označením Vti nebo THP. Dále můžeme zmínit motory JTS od Alfy Romeo a šestiválce BMW od generace N53 a výše. Ani korejské motory se nevyhnuly problémům s nadměrnými usazeninami způsobující problémy. V motorových jednotkách s označením GDI od Hyundai nebo KIA se s karbonem setkáte téměř vždy.
To by byly benzínové jednotky. U dieselových motorů je to jednodušší, ale o to smutnější. Můžeme shrnout, že všechny motory se systémem Common Rail a jemu podobným, jsou na tom prakticky stejně. Konkrétně můžeme vypíchnout opět koncern Volkswagen a jejich motory TDI či BiTDI, výrobce PSA (Peugeot, Citroën a DS) s HDi motory, Renault, Dacia a Nissan s motory dCi, či japonské Mazdy se svými Skyactiv-D.
Naštěstí ale existuje pár světlých výjimek. Například Toyota se vstřikovacím systémem D4S na tvorbu karbonu v sání a sacích ventilech vyzrála dvojitým vstřikováním. Jeden vstřikovač je před sacím ventilem a tím dochází k jeho oplachování. Ten druhý je poté v komoře motoru, čímž se zaručí i výhoda přímovstřikového motoru. Přečtěte si o vstřicích K čemu slouží vstřikovače.
Doporučení
Je důležité dále zmínit, že karbon se v motorech tvoří rychleji, pokud se jezdí na starý nebo nevhodný olej. Další příčinou pro větší tvorbu karbonu jsou krátké trasy nebo jízdy po městě. Některé motory mají navíc větší předpoklad pro tvorbu karbonu. Které to jsou, jsme si představili v článku výše, ale rozhodně jsme nepopsali všechny motory. Jak co nejlépe odstranit karbon se dozvíte zde.
My jsme tým odborníků na dekarbonizaci vodíkem a staráme se o to, aby Vaše auto jezdilo Bez Karbonu. Vyčistili jsme již tisíce aut a rádi provedeme dekarbonizaci i na tom Vašem. Stačí se nám ozvat přes formulář, nebo zavolat na 792 767 337.
Pro více novinek a informací nás nezapomeňte sledovat na Instagramu a Facebooku.