Jak už jistě víte, jednou z největších hrozeb, pro bezchybný chod dieselového či benzínového motoru, je karbon. Malé částečky nespáleného paliva a oleje se usazují v motoru a palivové soustavě, pomalu jej obalují a ucpávají menší části. Postupem času nadměrná akumulace karbonových sloučenin způsobuje řadu problémů jako je pokles výkonu, vyšší spotřeba paliva, snížení životnosti součástí a zvýšené emise. Existuje však účinná metoda, jak se karbonu zbavit? A je tou metodou použití rozpouštědel?
Aditiva a rozpouštědla karbonu: Jaký mají úkol?
Jednou z prvních obranných linií v boji proti karbonu jsou aditiva. Tyto přísady pomáhají předcházet hromadění karbonu tím, že čistí palivovou soustavu již během běžného provozu vozidla. Aditiva, jako například Liqui Moly Super Diesel Additiv, mohou rozkládat karbonové usazeniny, čímž zlepšují spalování a snižují riziko hromadění dalších nečistot.
Další variantou jsou specializovaná rozpouštědla karbonu. Tyto produkty, například BG 44K nebo Wynns Diesel System Cleaner, jsou určena k hloubkovému čištění motoru a palivových cest. Rozpouštědla dokáží karbon, jak už název napovídá ”rozpustit” a umožňují jeho bezpečné odstranění při provozu motoru.
Odstraňovač karbonu: Jaké metody zvolit?
- Proplach motoru – Přilitím speciálních chemických složek do motoru dosáhnete poměrně jednoduchého “vyčištění” soustavy. Například produkty jako Liqui Moly Motor Clean jsou schopny rozpustit karbon a jiné usazeniny, které se následně vypustí při výměně oleje. I přesto, že jde o ekonomicky na první pohled skvělou metodu (lahvička vás vyjde na přibližně 350,-), nejde o žádný zázrak. Proplach motoru nevyčistí hůře dostupná místa, například ventily.
- Sprej na odstranění karbonu – Pro cílené čištění jednotlivých částí motoru, jako jsou sací ventily nebo škrticí klapky, jsou skvělou volbou spreje. JLM Valve Cleaner je jedním z příkladů, který stojí za zmínku. Seženete jej okolo 400,-, jeho nevýhoda je však značná. Abyste jej mohli aplikovat, musíte se nejdřív dostat k součástem, tzv. rozmontovat hůře dostupná místa a po nastříkání dát vše do původního stavu.
- Čistič palivové soustavy (aditivum) – Poslední možností rozpouštědel karbonu jsou právě již zmiňovaná aditiva. Ta se míchají společně s palivem a dále putují soustavou, avšak pouze do míst, kde se palivo dostane. Ani aditiva však nedokáží zázraky, a například se silnou vrstvou karbonu si už zkrátka neporadí.
Odstranění karbonu vodíkem
I když nejde o rozpouštědlo jako takové, jednou z nejefektivnějších metod, která si získává stále větší popularitu, je odstranění karbonu vodíkem (HHO čištění). Tento způsob využívá generátory vodíku, které produkují směs vodíku a kyslíku, jež se zavádí do motoru a spaluje karbon přímo na místě. Tento postup je vysoce účinný, protože vodík hoří při extrémně vysokých teplotách, což umožňuje efektivní rozpouštění karbonu bez poškození motoru. Výhodou je, že tato metoda nevyžaduje chemikálie a je šetrná ke svému okolí.
- Efektivně odstraňuje karbonové úsady i z těžko dostupných míst, bez nutnosti rozebrání.
- Po dekarbonizaci dochází k obnovení výkonu motoru, lepší reakci akceleračního pedálu a celkově hladšímu chodu motoru.
- Redukuje množství emisí a předchází tak nesplnění STK.
- Zefektivňuje spalování paliva, čímž snižuje spotřebu.
- Snižuje riziko vzniku závady na drahých součástech motoru.
Rozpouštědlo karbonu nemusí být vždy efektivní řešení
Pokud bojujete s karbonovými úsadami i na vašem vozidle, doporučujeme vám zapomenout na chemické drijáky. Raději se k nám jednou ročně objednejte na pravidelnou dekarbonizaci vodíkem a předejděte zhoršení výkonu vozidla, nepohodlné jízdě či nárůstu spotřeby.
Pro více novinek ze světa dekarbonizace a aut nás nezapomeňte sledovat na sociálních sítích. Najdete nás na Instagramu, Facebooku a TikToku.